Skriva

Så tar du betalt för ditt skrivande

För att kunna leva på ditt skrivande måste du ta betalt för dina tjänster. Det finns olika sätt att göra detta. Du kan starta en blogg och lägga upp annonser på den, som exempel. Du kan likaså kontakta tidskrifter och webbplatser för att höra om de skulle vilja köpa en artikel av dig, må det vara en krönika eller ett reportage. Eller en novell, för den delen!

Se till att få riktigt betalt för dina skribenttjänster

Det är inget ovanligt att potentiella kunder börjar kontakta den mer etablerade skribenten. Kanske befinner du dig redan där att du börjat få förfrågningar? Om inte kommer din ambitiösa skrivrutin antagligen ta dig dit förr eller senare, och då kan det bli så att du kommer lämna offert inför ett specifikt uppdrag.

Många skribenter tycker att själva skrivandet är enkelt, men kämpar desto mer med företags- och marknadsföringsbiten. Prestationsångest är också en aspekt av det hela. Detta kan medföra att du underskattar din talang så mycket att du inte tar riktigt betalt för skribenttjänsterna. Då hamnar du i en jobbig sits.

Tänk på att du måste ta riktigt betalt för att kunna leva på skrivandet, precis som vilken arbetare som helst måste få en riktig lön. En kompromiss kan vara att skriva på timmar, men faktum är att en hel del kunder föredrar att få en offert så att de vet vad texten kostar. När du skriver en offert kan du därför behöva ta i lite i överkant.

Skriv en säljande offert inför ett frilansuppdrag

Vare sig kunden kontaktar dig eller du kontaktar hen är det alltid bra att ha koll på hur du skriver en säljande offert. Offerten blir dessutom som ett kontrakt och ger dig därmed ett visst skydd, såtillvida att du preciserar exakt vad det är du ska göra, när du ska leverera arbetet och hur betalningsvillkoren ska se ut.

När du genomför en beställning för en redaktion eller ett företag kan du i offerten även specificera dina utgifter. Innebär skrivuppdraget exempelvis att du får merkostnader i form av boende- och resekostnad? Det är viktigt att merkostnaderna vägs in i kostnaden. Även kostnader för övriga tjänster, såsom fotografering och illustration, ska skrivas med i offerten.

Ju tydligare offert, desto tryggare för både dig och kunden.

Pitcha dina idéer för att få nya textbeställningar

Som skribent bör du hela tiden ligga i framkant vad gäller att kontakta potentiella kunder. Att pitcha idéer är ett av de bästa sätten att successivt kunna ta betalt för ditt skrivande. Hur gör du detta?

Researcha en specifik tidning eller företag. Skaffa dig en klar bild av vad tidningen eller företaget står för. Tänk förslagsvis ut en artikelidé, skriv artikelns rubrik och sammanfatta därefter innehållet på ett par rader. Skicka idén till tidningsredaktionen.

Komplettera idén med ett par textprover, så att redaktionen får en känsla för hur du skriver. Om de nappar på pitchen har du sannolikt lyckats landa ett nytt uppdrag. Sälj dig inte alltför billigt i förhandlingen, utan lämna en rättvis offert.